Cikksorozatunkban azon szülők számára szeretnénk segítséget nyújtani, akik aggódva tapasztalják, hogy gyermekük iskolai teljesítménye nem megfelelő, sok gyakorlás ellenére is rossz eredmények születnek. Előző írásainkban a figyelem és az emlékezet volt a középpontban, most a kézügyesség szerepét tekintjük át.
Óvodás gyermekek esetében gyakran hallom a szülőktől a panaszt, hogy gyermekük nem szívesen színez, rajzol, ügyetlen a mozgásos játékokban, nem egyértelműen jobb-vagy balkezes, nehezére esik a gombolás, cipőfűzés, apróbb játékok összeillesztése, s kétségbeesetten kérdezik, hogyan fog majd megtanulni a kicsi írni, és vajon milyen lesz az írásképe.
Fontosnak tartom megemlíteni, hogy a domináns kéz kialakulásának folyamata elhúzódhat akár iskolás korig is, s önmagában az, hogy gyermekünk nem a jobb, hanem a bal kezét használja szívesebben semmiféle problémát nem fog jelenteni a későbbiekben. A nehézséget esetleg az okozhatja, ha ez a dominancia egyáltalán nem alakul ki, vagy éppen kereszteződik (pl: kéz és szem dominanciája fordított). Bizonytalanság esetén némi támpontot adhat a szülő számára, ha megfigyeli gyermeke mely kezével végzi ügyesebben a cselekvéseket, (pl: gyufaszedés időre, labda elkapása, tárgyak átvétele, villanykapcsoló, evőeszköz használata).
Otthon a mindennapi játékok, közös tevékenységek közben is fejleszthetjük gyermekünk kézügyességét. Néhány ötletet szeretnék adni ezekhez a gyakorlatokhoz:
Kéz-láb játék: Padlóra terítünk színes lapokat, majd egy szín-dobókockával dobunk. A gyerekeknek arra a színre kell tenniük a kezüket-lábukat, amilyen színt a kocka mutat.
Csipeszes játék: Ruhaszárító csipeszeket kell egy doboz oldalára rakni, majd leszedni egy kézzel, váltva, majd két kézzel egyszerre is.
Gombok tálkába gyűjtése: Egy tálka két oldalán elhelyezzük a különböző nagyságú gombokat, s két kézzel egyszerre, majd váltott kézzel kell a tálba beletennie azokat.
Tekercselés: Hurkapálcikára, ceruzára, fakanálnyélre tekerünk fel kb. 2 méter hosszú zsineget. Lehet a barátokkal versenyezni is, kinek megy gyorsabban, pontosabban.
Tárgyátadás: Lábujjakkal, vállal, kézháttal próbáljunk egymásnak különböző kisebb tárgyakat átadni.
Lábügyesség: Mezítláb, lábujjakkal próbáljanak különböző tárgyakat (ceruza, babzsák, apró játékok) dobozba rakni. Jó móka, ha ceruzát próbálnak a lábujjuk közé fogni, s azzal rajzolni.
Pötyi kirakós játék apró kis gombáiból színes képeket, virágokat, formákat lehet alkotni.
Vándorbot: Ujjaink között vándoroltatunk egy ceruzát, vagy pálcikát, mindig egy-egy ujjnál átfordítva. Visszafelé is megpróbáljuk.
Vak szobrász: Gyurmából egyszerű formákat (golyót, érmét, kígyót) készítünk. Ha már jól megy, megpróbáljuk csukott szemmel is elkészíteni.
Ezeken túl számtalan lehetőség kínálkozik még az otthoni együtt játszásra: gyurmázás, tésztanyújtás, csipetke készítése, pogácsák kiszaggatása, gyöngyfűzés, papírhajtogatás. Fejlesztő boltokban is nagyon sok kézügyességet finomító ötletes játék kapható, de a közös játék élményét ezekkel nehéz pótolni.
Ha a szülőkben további kérdések merülnek fel, esetleg segítséget szeretnének kérni gyermekük fejlesztéséhez, erre lehetőség van a Törpetanodában. Elérhetőségünk: www.torpetanoda.hu