twitter
No public Twitter messages.
rss

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites
8 máj

mama_es_a_kislany_sulira_keszul

Cikksorozatunkban azon szülők számára szeretnénk segítséget nyújtani, akik aggódva tapasztalják, hogy gyermekük iskolai teljesítménye nem megfelelő, sok gyakorlás ellenére is rossz eredmények születnek.  Előző írásainkban a figyelem és az emlékezet volt a középpontban, most a kézügyesség szerepét tekintjük át.

Óvodás gyermekek esetében gyakran hallom a szülőktől a panaszt, hogy gyermekük nem szívesen színez, rajzol, ügyetlen a mozgásos játékokban, nem egyértelműen  jobb-vagy balkezes, nehezére esik a gombolás, cipőfűzés, apróbb játékok összeillesztése,  s kétségbeesetten kérdezik, hogyan fog  majd megtanulni a kicsi írni, és vajon milyen lesz az írásképe.  

Fontosnak tartom megemlíteni, hogy a domináns kéz kialakulásának folyamata elhúzódhat akár iskolás korig is, s önmagában az, hogy gyermekünk nem a jobb, hanem a bal kezét használja szívesebben semmiféle problémát nem fog jelenteni a későbbiekben.  A nehézséget esetleg az okozhatja, ha ez a dominancia egyáltalán nem alakul ki, vagy éppen kereszteződik (pl: kéz és szem dominanciája fordított).  Bizonytalanság esetén némi támpontot adhat a szülő számára, ha megfigyeli gyermeke mely kezével végzi ügyesebben a cselekvéseket, (pl: gyufaszedés időre, labda elkapása, tárgyak átvétele, villanykapcsoló, evőeszköz használata). 

Otthon a mindennapi játékok, közös tevékenységek közben is fejleszthetjük gyermekünk kézügyességét.  Néhány ötletet szeretnék adni ezekhez a gyakorlatokhoz:

Kéz-láb játék: Padlóra terítünk színes lapokat, majd egy szín-dobókockával dobunk. A gyerekeknek arra a színre kell tenniük a kezüket-lábukat, amilyen színt a kocka mutat.

Csipeszes játék: Ruhaszárító csipeszeket kell egy doboz oldalára rakni, majd leszedni egy kézzel, váltva, majd két kézzel egyszerre is.

Gombok tálkába gyűjtése: Egy tálka két oldalán elhelyezzük a különböző nagyságú gombokat, s két kézzel egyszerre, majd váltott kézzel kell a tálba beletennie azokat.

Tekercselés: Hurkapálcikára, ceruzára, fakanálnyélre tekerünk fel kb. 2 méter hosszú zsineget. Lehet a barátokkal versenyezni is, kinek megy gyorsabban, pontosabban.

Tárgyátadás: Lábujjakkal, vállal, kézháttal próbáljunk egymásnak különböző kisebb tárgyakat átadni.

Lábügyesség: Mezítláb, lábujjakkal próbáljanak különböző tárgyakat (ceruza, babzsák, apró játékok) dobozba rakni. Jó móka, ha ceruzát próbálnak a lábujjuk közé fogni, s azzal rajzolni.

Pötyi kirakós játék apró kis gombáiból színes képeket, virágokat, formákat lehet alkotni.

Vándorbot: Ujjaink között vándoroltatunk egy ceruzát, vagy pálcikát, mindig egy-egy ujjnál átfordítva. Visszafelé is megpróbáljuk.

Vak szobrász: Gyurmából egyszerű formákat (golyót, érmét, kígyót) készítünk. Ha már jól megy, megpróbáljuk csukott szemmel is elkészíteni.

Ezeken túl számtalan lehetőség kínálkozik még az otthoni együtt játszásra:  gyurmázás, tésztanyújtás, csipetke készítése, pogácsák kiszaggatása, gyöngyfűzés, papírhajtogatás. Fejlesztő boltokban is nagyon sok kézügyességet finomító ötletes játék kapható, de a közös játék élményét ezekkel nehéz pótolni.  

Ha a szülőkben további kérdések merülnek fel, esetleg segítséget szeretnének kérni gyermekük fejlesztéséhez, erre lehetőség van a Törpetanodában.  Elérhetőségünk: www.torpetanoda.hu

Megosztás

Leave a Reply:

You must be logged in to post a comment.