Törpetanoda: Ötletek gyermeke képességeinek fejlesztéséhez
Emlékezet fejlesztése
Cikksorozatunkban azon szülők számára szeretnénk segítséget nyújtani, akik aggódva tapasztalják, hogy gyermekük iskolai teljesítménye nem megfelelő, sok gyakorlás ellenére is rossz eredmények születnek. Előző írásunkban a figyelem volt a középpontban, most az emlékezet szerepét tekintjük át.
Gyakran tapasztaljuk, hogy a gyermek az órán lemarad, nem tudja követni az utasításokat, a padtársát kérdezgeti mit kell csinálni, a könyvében lapozgat tanácstalanul, s mire nekifog a feladatának a többiek már régen készen vannak. Nagyon sok esetben ennek hátterében az emlékezet gyengesége áll.
Ha a gyermek ezen készsége nem elég fejlett, problémát okoz számára az utasítások megjegyzése, események felidézése, feladatok értelmezése, követése, versek, szövegek ,memoriterek tanulása. Mindez további tanulási nehézségeket vetít előre.
A szülő és a pedagógus számára is fontos ismerni, hogy milyen a gyermek emlékezete, hogy szükség esetén megfelelő feladatokkal segíthesse elő ennek a területnek a fejlődését. Amennyiben a probléma szülő számára további aggodalmakat okoz, érdemes kikérni szakember, fejlesztő pedagógus tanácsát, segítségét, aki a megfelelő módszerekkel nagy segítségére lehet a gyermek képességeinek felmérésében, és fejlesztésében.
Néhány egyszerű játék, amit otthon is játszhatunk gyermekünkkel, elősegítve emlékezetének fejlődését:
– A gyermeknek utasítást adunk, s neki el kell végeznie a cselekvéssort. Pl: Menj oda a polchoz, vedd le a könyvet, hozd ide,tedd az asztalra, nyisd ki a 4. oldalon, aztán gyere ülj ide mellém.
– Tanuljunk együtt mondókákat, verseket. Nagyon jó, ha kisebbeknél olyan verseket választunk, amelyeket mozdulatokkal is lehet kísérni.
– Képemlékezet: néhány játék, gyümölcs, zöldség képét tesszük a gyermek elé. Pár másodpercig nézheti, majd letakarjuk, s megkérjük mondja el, miket látott.
– Az előző játékot variálhatjuk úgy is, hogy miután megnézte a képeket, becsukja a szemét, majd megváltoztatjuk a tárgyak, képek sorrendjét. Fel kell ismernie mi változott.
– Játszhatunk „papagájjátékot” is. A szülő felsorol néhány állatot, gyümölcsöt, virágnevet, s ezt kell megismételni a hallott sorrendben.
– Memóriajáték: tárgyakról, állatokról 2-2 képet készítünk, majd először képpel felfelé elhelyezzük az asztalon. A gyermek próbálja megjegyezni melyik állat hol látható, majd lefordítjuk őket. A feladat a párok megkeresése.
– Kisebbekkel építőkockákkal is játszhatunk. A szülő felépít egy egyszerű építményt, majd a gyermeknek ezt kell megépítenie.
– Mozdulatok utánzását is gyakorolhatjuk. Mutassunk pár cselekvésből álló mozdulatsort, majd kérjük meg ennek a megismétlésére.
– „Elmentem a piacra” játék: A szülő elkezdi a mondatot: Elmentem a piacra és vettem dinnyét. A gyermek megismétli, majd hozzáteszi a saját választását. Pl. Elmentem a piacra, vettem dinnyét és őszibarackot. Nagyon sokáig játszható.
– Fogpiszkálóból rakjunk ki egyszerű formákat, először minta után, majd emlékezetből tegye ki a gyermek.
A játékok nem csak fejlesztik gyermekük emlékezetét, hanem jó szórakozást is jelentenek a szülő és a kicsi számára egyaránt. Amennyiben a szülő úgy érzi, egyedül tehetetlen, és szüksége van szakember, fejlesztő pedagógus segítségére, erre lehetősége van a Törpetanodában. Budapesten a XI. kerületben, és Kunszentmiklóson indulnak egyéni és csoportos foglalkozások iskolakezdőknek, valamint tanulási nehézségekkel küzdő gyermekeknek.
Részletek, időpontok és elérhetőségek: www.torpetanoda.hu
1 Comments on “Emlékezet fejlesztése”