Az olvasás-írás elsajátításának alapvető feltétele a gyermek beszédének megfelelő fejlettsége. Ha a beszéd bármely területén elmaradás jelentkezik, nehezített lesz a gyermek számára az olvasás, írás, helyesírás tanulásának folyamata, s ez a későbbiekben komoly nehézségeket okoz mind a gyermek, mind az aggódó, önmagát tehetetlennek érző szülő számára is. A következőkben szeretném áttekinteni a gyermeki beszédfejlődés fontosabb jellemzőit, kitérve a figyelemfelhívó jelekre, melyek előre jelezhetik a problémát.
Az újszülött viszonylag fejlett hallással születik, sőt egyes kutatások szerint már a méhen belül reagál hangokra, illetve a beszédhangokat képes elkülöníteni más hangoktól.
A 3-4 hetes csecsemőknél az emberi hang már nevetést, hangképzést, mozgást idézhet elő. Megállapításra került az is, hogy a beszéd minden más ingernél jobban erősíti a csecsemő vizuális figyelmét, az is tény, hogy az édesanya hangja megnyugtató hatással van a síró csecsemőre. Az izgatott hang visszahúzódást, a kedves, barátságos hang pedig mosolyt válthat ki már 2 hónapos korban is, vagyis a csecsemő érzékeli a hang érzelmi színezetét. A gőgicsélés során a csecsemő képessé válik ugyanazon hangok, hangsorozatok felismerésére, ill. kiejtésére. A gőgicsélés a 3. és a 6. hét között kezdődik meg. A gőgicsélés indulásának késése, vagy nem megfelelő fejlődése befolyásolhatja az anyanyelv elsajátítás folyamatát. A gőgicsélés során egyrészt az artikulációs mozgás örömöt vált ki, másrészt a hangok akusztikai élményt jelentenek a csecsemőnek.
5-6 hónapos korára képes megkülönböztetni a hangsúlyt, hanghordozást, ritmust, de még nem figyel a hangok sorrendjére. A csecsemő beszédfejlődésében nagyon fontos a szerepe az emberi hangnak, mely a csecsemő hangadását kiváltó és fenntartó ingerként kap szerepet. Később, a fejlődés során egyre nagyobb szerepet kap az utánzás és fontossá válik a környezet reakciója is a hangadásaira.
12 hónapos kor tájékán jelennek meg az első jelentéssel bíró hangsorok, szómondatok. A beszéd kezdeti szakaszában főleg a szavak elejét, majd később már a szótagszámot is képesek visszaadni.
Szó összefűzésére kb. 24-26 hónapos korban képes a gyermek. A kétszavas közléseket a többszavas mondatkezdemények megjelenése követi, a beszédre az ún. „távirati stílusú beszéd” lesz jellemző, azaz csak a szavak sorrendje utal a logikai összetartozásra.
Két éves kortól 3 éves koráig egyre több hang ejtése válik tisztává, megjelenik az összes magánhangzó, illetve mássalhangzók nagy része, kivéve a pergőhangot. A magyar alaktani és mondattani szabályok jó része már érvényes beszédében.
3-4 éves kor körül, amennyiben a fejlődése normál ütemben történik, képessé válik valamennyi beszédhang helyes kiejtésére. Szókincse sokat gazdagodik, s egyre bonyolultabb mondattani szerkezeteket használ.
5-6 éves kor tájékán már biztonsággal használják a toldalékokat, nagymértékben növekszik szókincsük, mondataik egyre hosszabbak lesznek. Az anyanyelv elsajátítás szintje már közeledik ahhoz a fejlettséghez, amely előfeltétele az írott nyelv elsajátíthatóságának. Kísérleti eredmények azonban arról tanúskodnak, hogy az ép fejlődésű gyermekek közt is hatalmas különbségek lehetnek, mind a hangok, hangsorok, hangkapcsolatok felismerésében, differenciálásában.
Ha ezek a különbségek 6-7 éves korra nem rendeződnek, a gyermek jelentős hátránnyal fogja kezdeni az olvasás és írás megtanulását.
Megkésett beszédfejlődés:
Tünetei:- a beszéd indulásának késése
– a beszédfejlődés elhúzódása
– makacs, több hangra kiterjedő pöszeség
– hibás, vagy hiányzó raghasználat
– szűkös szókincs
– relációs szavak ismeretének hiánya, vagy nem megfelelő használata
Következményei:- az olvasás/ írás elsajátításának nehézségei
– iskolai kudarcok, gyenge teljesítmény
– tanulási zavarok, diszlexia veszélyeztetettség
A beszédészlelés és beszédmegértés területén jelentkező hiányosságokat nem csak a gyermekkel foglalkozó pedagógus, hanem a szülő is fel tudja fedezni. Néhány szempontot gyűjtöttem össze Gósy Mária kutatásai alapján, melyek előfordulása esetén minél előbb szükséges szakember, fejlesztő pedagógus, logopédus tanácsát, segítségét igénybe venni, hogy megelőzzük a későbbi komolyabb tanulási nehézségek kialakulását.
Figyelemfelhívó jelek
Óvodáskorban:
– érthetetlen, „halandzsa” beszéd
– makacs, elhúzódó pöszeség
– kérdésekre nem megfelelő válaszok adása
– nem veszi észre, ha a nevét mondják, szólítják
– zavarja mások hangos beszéde
– szereti, ha a Tv hangosabban szól illetve környezete hangosabb
– figyelmetlennek, feledékenynek tűnik
– hibásan beszél
– szegényes a szókincse
– gyakran megkérdezi: „mi van?”, „mit mondtál?”
– a másik gyereket figyeli, ha szóban közölték, mit kell csinálni
– nem köti le figyelmét a mesélés
– nem tudja megismételni a hallottakat
– nem képes megtanulni a verseket, dalokat
– Rosszul énekel „botfülű”
– hamar kifárad a (zajos környezetben)
– hosszabb szavakban felcseréli a hangokat, szótagokat
Iskoláskorban:
– rendszeresen elfelejti, mi a házi feladat
– nagyon lassan dolgozik, a másikat figyeli
– sokat kérdez, visszakérdez
– tollbamondásnál lassú, sokat hibázik, szavakat, hangokat felcserél, helyettesít
– helyesírása gyenge, nem teszi ki az ékezeteket
– nyugtalan, figyelmetlen, feledékeny
– hallás után nehezen jegyez meg dolgokat
– beilleszkedési, magatartási problémái vannak
Amennyiben a szülő, esetleg a gyermekkel foglalkozó óvodapedagógus úgy érzi, szükséges lenne a gyermek fejlesztése, lehetőség van erre a Törpetanodában is.
1 Comments on “Képességfejlesztés: Megtanul olvasni a gyermekem?”